nuffnang

Wednesday 11 May 2011

Apa itu Demam....

Hari ni aku nk cita psl demam plk...sebb ap?sebb aku demam n selsema hrni..ambik MC..huhuhuhu..Memang bosan cuti dok umh....so jom kita tgk apa takrif demam sebenrnya..



Demam ditakrifkan sebagai suhu badan mempunyai julat yang besar. So sellu klu kata demam mesti letak tangan kt dahi..rasa panas ke x..btl kn?tp doktor x pki tangan la...dy pakai alat penyukat suhu..x kira la digital atau x..letak kt ketiak, mulut x pn kt telinga...ok suhu yang boleh dikatakan demam adalah suhu melebihi julat 36.5-37.5°C. Demam adalah suatu akibat dari olah raga, cuaca panas dan imunisasi. Penyakit adalah penyebab demam dan demam adalah satu tindak balas imunisasi yang cuba melawan bakteria atau virus..maknanya demam adalah satu respon tubuh untuk melawan infeksi yang masuk ke dalam tubuh.
Demam biasanya terjadi akibat infeksi mikroorganisma (virus, bakteria dan parasit) yang msuk ke dalam tubuh. Ketika virus atau bakteria msuk ke dalam tubuh, pelbagai jenis darah putih atau leukosit melepaskan zat penyebab demam(pirogen endogen) yang kemudiannya menghasilkan prostaglandin E2 di hipotalamus anterior yang mana meningkatkan nilai suhu dan terjadinya demam.



Apa bnda plk hipotalamus ni? hipotalamus bukan kelenjar.tapi hormon dalam otak kita yang mana menghantar signal untuk melepaskan hormon.Tapi sepanjang demam hipotalamus akan menyesuaikan nilai suhu tubuh. Selalunya x sampai 41°C tapi jika melebihi ..maknanya itu bukan demam biasa...so kena guna kaedah rawatan yang len..

Gejala Demam:
  1. Badan panas bila disentuh
  2. Pernafasan meningkat
  3. Muka menjadi merah
  4. Tidak aktif dan lemah, sentiasa mahu tidur
  5. Resah gelisah
  6. Tiada selera makan
  7. Menggigil
Tapi klu demam melebihi 3 hari..baik jumpa doktor balik..mungkin denggi, malaria atau penyakit len bawaan nyamuk. So jaga la kesihatan..jgn ambik mudah klu demam. sebb mugkin bukan demam..tapi penyakit len..

2 comments:

Faz Yaakub said...

saya demam exam :(

Hasbullah Hamzah said...

demam exam len...x sama ngn demam biasa..xpa nt ak wat tajuk 2..hahaha

L-studio

Tekan-Tekan Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

x change