nuffnang

Saturday 16 June 2012

Sejarah Hari Bapa (Selamat Hari Bapa)


Selamat hari bapa kepada semua bapa di dunia dan juga bapa aku sendiri yang telah menjaga dan membesarkan aku dengan penuh kasih sayang. Berusaha yang terbaik untuk aku. Melayan segala karenah aku dari kecil hingga la besar. Tak terbalas semua jasa dan usaha yang dia lakukan. Terima kasih abah..terima kasih banyak-banyak.... :)

Sebabkan hari ini hari bapa bagi tahun 2012. Aku nak kongsi sedikit sejarah hari bapa ni. sejarah hari bapa bermula di Fairmont, West Virgina, Amerika Syarikat pada 5 Julai 1908.

Sambutan mula-mula ini diuruskan oleh Puan Grace Golden Clayton bagi mengingati kematian 210 orang bapa yang merupakan mangsa tragedi letusan lombong di Monongah, West Virgina pada 6 Disember 1907. Tetapi malangnya, sambutan itu kurang mendapat tempat ketika itu kerana terdapat sambutan yang lain di daerah sekitar. Menyebabkan sambutan ini tidak didaftarkan secara rasmi. Dikatakan Claton mengatur sambutan ini kerana terdapatnya sambutan Hari Ibu. 



Sekitar tahun 1909, Cik Sonora Smart Dodd telah sekali lagi mengulangi idea ini, tetapi idea pada Dodd ini bukan timbul dari cedukan idea Clayton, sekadar cetusan pemikirannya melihatkan bertapa besarnya pengorbanan dan susah-payah bapanya dalam membesarkan keluarganya selepas kematian ibunya. Pada mulanya sambutan ini kurang mendapat perhatian awam dan pihak yang berkenaan, namun usaha yang berterusan darinya menampakkan hasil apabila sambutan Hari Bapa mula disambut di Spokane, Washington pada 19 Jun 1910. 

Pada 1916, semasa sambutan Hari Bapa diadakan di Spokane, Presiden Woodrow Wilson mencadangkan agar sambutan ini dijadikan sebagai salah satu sambutan rasmi tahunan, tetapi ditolak oleh Kongres ketika itu. Usaha ini dicuba kembali oleh Senator Margaret Chase Smith dengan mengemukan usul menuduh Kongres 'menganak tirikan' sambutan Hari Bapa selama 40 tahun dengan tidak meletakkannya sebagai sambutan rasmi tetapi meletakkan sambutan Hari Ibu sebagai sambutan rasmi. 

Pada 1966, Presiden Lyndon B. Johnson mengemukakan tuntutan agar Hari Bapa disambut pada Ahad minggu ketiga Jun setiap tahun sebagai Hari Bapa. Akhir sekali pada 1972, Presiden Richard Nixon mengumumkan bahawa sambutan Hari Bapa secara rasminya seperti yang dicadangkan pada tahun 1966. Sambutan ini diterus sehingga kehari ini di seluruh dunia termasuk Malaysia dengan tarikh yang berbeza mengikut negara.

Tarikh yang diakui secara rasmi adalah berbeza menurut negara yang berlainan :
Ahad ketiga bulan JunAmerika Syarikat, Afrika Selatan, Argentina, Bahamas,
Bangladesh, Belanda, Bulgaria, Chile, China, Colombia,Costa Rica, Cuba, Cyprus, Filipina, Greece, Guyana, Hong Kong, India, Ireland,
Jamaica, Jepun,
Kanada, Malaysia,Malta, Mauritius, Mexico, Pakistan,
Panama, Paraguay, Perancis, Peru, Puerto Rico, Singapura, Slovakia, Sri Lanka, Switzerland,
Trinidad dan Tobago, Turki, United Kingdom,
Venezuela, Zimbabwe.
23 JunNicaragua, Poland, Uganda
30 JulaiVietnam
Ahad ketiga bulan JulaiUruguay
Ahad terakhir bulan JulaiRepublik Dominican
23 Mordad (bulan kelima kalendar Iran)Iran
Ahad keduaOgosBrazil
8 OgosTaiwan
Ahad pertama bulan Sept.        Australia, New Zealand
Ahad kedua bulan Nov.Estonia, Finland, Norway, Sweden
5 DisemberNegara Thai
23 FebruariBelarus, Rusia, Ukraine
19 MacBolivia, Honduras, Itali, Liechtenstein, Portugal, Sepanyol
5 MeiRomania
8 MeiKorea Selatan (Hari Ibu bapa)
Hari AscensionJerman
Ahad pertama bulan JunLithuania
5 Jun (Hari Perlembagaan)Denmark
Ahad kedua Jun Austria, Belgium, Ecuador
17 JunEl Salvador, Guatemala

No comments:

L-studio

Tekan-Tekan Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

x change