nuffnang

Saturday 26 November 2011

Minuman Mendewasakan Seseorang.....


         Minuman adalah benda yang biasa kita jumpa dan sangat-sangat diperlukan...setiap hari kita memerlukan minuman...betul kan? minuman sekarang ini tidak sama seperti zaman dahulu...memang masih ada yang seperti dahulu..tapi diperbaharui atau dipermodenkan lagi...berbagai jenis produk, warna, perisa dan juga harga....tapi tidak sangka pula minuman juga berkait dengan peringkat umur...saya juga baru saja tahu tentang perkara ini ketika makan bersama beberapa orang sahabat yang lain.

         Kami ketika itu makan disebuah restoran "makanan cepat" 24jam berhampiran dengan tempat saya dan sahabat handai menuntut ilmu. Kami berkunjung ke sana selepas selesai menduduki kertas ujian yang bermula pada jam 2.30 petang...oleh sebab itu kami tidak sempat untuk menjamah makanan tengah hari..hanya mengalas perut dengan roti yang dibeli sahaja...disebabkan perut yang berkeroncong minta diisi..kami berkunjung ke restoran tersebut...saya yang merupakan orang kampung ini tidak pandai untuk minum minuman bergas yang agak popular dan biasa dijual disitu...jadi saya memesan minuman berperisa coklat yang juga terkenal sejak zaman saya kecil lagi.

            Seingat saya...saya memang penggemar minuman tersebut sejak dari kecil hingga sekarang....cuma sekarang jarang-jarang saya minum..bukan disebabkan sudah tidak menggemari..tapi agak mahal walaupun dijual dikedai atau warung biasa..jadi saya hanya memilih teh o ais yang mana lebih murah berbanding minuman tersebut. Begitu juga dengan minuman yang terdapat direstoran tersebut...harganya lebih mahal berbanding minuman bergas yang dijual disitu..tapi disebabkan tidak pandai minum minuman bergas..saya memilih minuman coklat tersebut walaupun  mahal.

             Setelah selesai mengambil "makanan cepat" yang dipesan..kami masing-masing mengambil tempat dan memenuhkan ruang kosong dalam perut kami..sambil berbual dan bercerita...pengalaman serta kisah-kisah...tiba-tiba seorang sahabat saya ini menegur minuman yang saya pesan tadi.."minum ini ke?macam budak-budak..." disambut pula gelak ketawa seorang sahabat lagi...saya yang agak terpinga-pinga berfikir...begitu juga beberapa sahabat saya yang lain....kenapa?why? berbagai-bagai persoalan berada diminda...adakah saya telah salah memilih pesanan untuk kanak-kanak? jadi saya terus meneliti disetiap sudut bekas minuman yang berwarna-warni tersebut jika terdapat penerangan yang tertera "SESUAI UNTUK KANAK-KANAK BERUSIA 12 TAHUN KE BAWAH SAHAJA" seperti yang terdapat pada alat-alat mainan yang biasa dijual...tapi saya tidak menjumpainya.

               Saya yang masih belum berpuas hati dan terpinga-pinga...bertanya kepada sahabat saya tersebut..minuman yang seperti mana sesuai untuk diminum oleh orang yang berperingkat umur seperti saya ini...dalam otak saya pada ketika itu adalah kopi panas, teh tarik atau juga nescafe panas yang juga ada dijual disitu...tapi jawapan saya semuanya tidak kena...jawapannya adalah minuman bergas yang jauh lebih murah berbanding minuman budak-budak yang saya pesan...barulah saya tahu...rupanya minuman tersebut menampakkan kedewasaan seseorang yang menikmatinya...tapi saya agak pelik..kenapa minuman untuk kanak-kanak ini lebih mahal berbanding minuman bergas untuk orang dewasa?seingat saya setiap benda yang dibuat untuk kanak-kanak adalah lebih murah..contohnya tambang bas...untuk kanak-kanak lebih murah.

               begitu juga tiket zoo dan juga tempat-tempat lain...jika saya meneliti semula benarlah kata beliau....mungkin minum tidak sama dengan tiket...mungkin juga restoran tersebut mahu menarik pelanggan dewasa yang gemar berkunjung ke restoran mereka...jadi minuman tersebut diletakkan harga agak murah....tapi pada ketika itu saya teringat yang saya pernah nampak sahabat saya ini menikmati aiskrim yang juga mempunyai perisa yang hampir sama dengan minuma kanak-kanak yang saya pesan...tiba-tiba timbul persoalan diminda saya ketika itu...adakah aiskrim menampakkkan kedewasaan seseorang itu??sekian..hehehehehhehe... =)

3 comments:

immali said...

mau nampak dewasa minum air tongkat aku la...

Hasbullah Hamzah said...

hahahaha..tongkat pak ali...huhuhu..ap cer bro..lm mnyepi..huhuhu

Little Girl said...

menarik ! :D

L-studio

Tekan-Tekan Sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

x change